expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  

90% tovaru

doprava-img
Doprava ZDARMA  

pri nákupe od 90 €

darcek-img
Starostlivo balíme  

aby balík došiel v poriadku


Manuálna prevodovka: ako s ňou jazdiť a ako sa o ňu starať


14.01.2025
 | 
6 min. čítania.

Aj vy máte v aute manuálnu prevodovku? Jazda s manuálom môže byť zábavná a poskytuje vodičovi lepšiu kontrolu nad vozidlom. Zároveň si však vyžaduje zručnosť a sústredenie. V tomto článku sa pozrieme na to, čo je manuálna prevodovka, ako funguje, ako správne jazdiť s manuálnou prevodovkou, ako sa o ňu starať a čo zahŕňa jej údržba.

Manuálna prevodovka, história vzniku a ako funguje

Prevodovka v aute je mechanizmus, ktorý umožňuje meniť rýchlosti a prispôsobovať otáčky motora aktuálnej jazde. Jej úlohou je zabezpečiť, aby motor pracoval v otáčkach optimálnych pre rôzne jazdné podmienky a aktuálnu rýchlosť. Kým pri automatickej prevodovke sa prevody menia samostatne, pri manuálnej sa menia pomocou páky.

Aby mohlo radenie fungovať bez akýchkoľvek prerušení činnosti motora, využíva sa pri ňom spojka. Tá slúži na odpojenie motora od prevodovky počas zmeny stupňa.

Historicky sa prvé prevodovky objavili už na konci 19. storočia, keď sa začali vyrábať prvé automobily. Dobrým príkladom je Benz Patent-Motorwagen z roku 1886. Prvá plne funkčná prevodovka so synchronizovaným radením pochádza z roku 1904.

Prvé manuálne prevodovky boli veľmi jednoduché. Ich funkčnosť si vyžadovala ručné radenie pomocou páky alebo kľukového mechanizmu. Rýchlosti sa menili cez ozubené kolesá, ktoré boli pevne spojené, čo ale neumožňovalo plynulú zmenu prevodov. Technológia prevodoviek sa však postupne vyvíjala, aby bola efektívnejšia.

Moderné manuálne prevodovky fungujú na podobnom princípe ako kedysi, ale sú výrazne vylepšené. Využívajú mechanicky ovládanú spojku, ktorá spája a rozpája krútiaci moment z motora do prevodovky. Najčastejšie majú 5 alebo 6 stupňov.

Ako jazdiť s manuálnou prevodovkou a na čo si dať pozor

Jazda s manuálnou prevodovkou je mechanicky jednoduchá, ale má svoje pravidlá, ktoré predlžujú životnosť a funkčnosť prevodovky. Základom fungovania je spojka, čiže spojkový pedál. Ten treba stláčať a púšťať plynulo a bez trhania.

Ak ho pustíte prirýchlo, motor zhasne alebo auto začne skákať. Naopak, príliš pomalé púšťanie spojky spôsobuje dlhý preklz lamiel, čo skracuje jej životnosť, zvlášť pri rozbehu do kopca. Dôležité je tiež nestáť na križovatke alebo v zápche so zaradenou rýchlosťou a stlačenou spojkou, zbytočne tak namáhate jej spojkové ložisko.

Nezabudnite na to, že pri jazde majte obe ruky položené na volante. Ruka položená na páke prevodovky spôsobuje totiž neustály tlak na mechanizmus radenia.

To môže viesť k nadmernému opotrebovaniu a časom až k poškodeniu prevodovky.  To isté platí aj pri odkladaní nohy na spojkový pedál. Aj mierny tlak pôsobí na spojkové ložisko, ktoré sa tým opotrebováva. Spojku je potrebné používať len krátkodobo, iba pri preraďovaní na iný stupeň. Snažte sa tento návyk získať už od úvodu.

Pozor si treba dať aj na podtáčanie motora. K nemu dochádza, keď pri nízkej rýchlosti používate príliš vysoký prevod. Podtáčanie škodí tak motoru, ako aj dvojhmotnému zotrvačníku. Jeho prípadná výmena nie je vôbec lacná záležitosť.

Ako sa o ňu správne starať? Výmena oleja aj správna jazda

Ako je na tom manuálna prevodovka z pohľadu starostlivosti a údržby? Aj keď je mechanicky jednoduchšia, ako automatická, netreba podceniť niekoľko zásad.

Prvou sú pravidelné kontroly prevodovky. Tie pomáhajú predchádzať zbytočným nákladom  na opravy a zaručujú dlhú životnosť vozidla. Prevodovka je totiž jedným z najdôležitejších a súčasne najdrahších komponentov, keďže ide o zložitý mechanizmus.

Ak je prevodovka v dobrom stave, radenie je plynulé a efektívne. Zanesené alebo poškodené súčiastky môžu spôsobiť ťažšie radenie, škrípanie pri preradení rýchlostí alebo stratu výkonu. Pokiaľ sa porucha prevodovky odhalí v ranom štádiu,  jej oprava je väčšinou jednoduchšia a často aj lacnejšia ako keď sa problém zanedbá alebo nejako zhorší.

Druhou je výmena oleja v prevodovke. Áno, aj v tej manuálnej treba dbať na tento úkon, hoci interval výmeny nebýva bežne výrobcom presne stanovený. Ak ale chcete predĺžiť jej životnosť, výmena prevodového oleja je určite najlepším krokom.

Podľa odborníkov by ste tak mali robiť približne každých 60 až 70 tisíc km. Ak za autom často ťaháte príves, jazdíte dynamicky alebo v drsnom teréne, interval skráťte. Tým sa dostávame k tretej zásade a to spôsobe jazdy. Pozor si dajte na agresívnu jazdu, časté preraďovanie stupňov či ich vynechávanie, to je to najhoršie.

Najčastejšie príčiny problémov, časté poruchy a ich riešenie

Dobrou správou je, že manuálna prevodovka je omnoho menej náchylnejšia na závažnejšie problémy. Ak sa však už vyskytnú, väčšinou o sebe dajú vedieť.

Najčastejším je problém s ťažkým radením rýchlosti. Za tým býva opotrebovaná spojka, nízka hladina prevodového oleja alebo problém so synchronizátormi. V prípade potreby doplňte prevodový olej, opotrebovanú spojku je potrebné vymeniť. Problém so synchronizátormi je najvážnejší, môže si vyžadovať až výmenu prevodovky.

Druhým problémom je nedostatočný výkon. To môže byť spôsobené poškodenou spojkou, problémami s prevodovými stupňami alebo opotrebovanými mechanizmami v prevodovke. Aj v tomto prípade je potrebná diagnostika a výmena daných dielov.

Ak sa objaví pri radení stupňov škrípanie, najčastejšie ide o príčinu v nesprávnom používaní spojky, napríklad ak nie je úplne stlačená. Problémom môžu byť znova aj opotrebované synchronizátory. Používajte preto spojku správnym spôsobom a skontrolujte či je v dobrom stave. Pokiaľ áno, treba v servise preveriť stav synchronizátorov.

Posledným problémom môže byť únik prevodového oleja. Ten býva spôsobený poškodením tesnení alebo nadmerným opotrebovaním systému. Zistite, kadiaľ olej uniká a vymeňte poškodené tesnenia a gumičky, prípadne iné diely prevodovky.

Heuréka, zákazníci sú s nami spokojní

Katalóg produktov
expedicia-img
Expedujeme do 24 hod.  90% tovaru
doprava-img
Doprava ZDARMA  pri nákupe od 90 €
darcek-img
Starostlivo balíme  aby balík došiel v poriadku